El canal Cuatro no va presentar el doctor Carballo com un “vulcanòleg”, és un muntatge

Copyright © AFP 2017-2021. Tots els drets reservats.

La captura de pantalla d’una emissió televisiva que mostra el doctor César Carballo amb un rètol que l’identifica com a “vulcanòleg” ha sigut compartida desenes de vegades a les xarxes socials des d’octubre del 2021. No obstant això, la imatge està alterada, ja que en el programa va ser presentat com a “Adjunt d’Urgències Hospital Ramón y Cajal (Madrid)”. Iker Jiménez, presentador i director, va assegurar a l’AFP Factual que és una “manipulació del copy del convidat”.

Segons la captura, el canal de televisió Cuatro, logotip del qual apareix en el marge inferior dret, hauria indicat el càrrec de manera incorrecta. La imatge ha sigut compartida desenes de vegades a Facebook.

Un contingut similar en castellà s’ha difós milers de vegades a Facebook (1, 2, 3) i a Twitter des del passat 30 de setembre. En algunes ocasions mostrant només una captura televisiva i altres en una comparació amb una altra imatge d’un programa de Telecinco, que forma part del mateix grup de comunicació Mediaset, en el qual se’l presenta com a “Metge d’Urgències de Ramón y Cajal”

Captura de pantalla d’una publicació a Facebook, realitzada l’11 d’octubre de 2021

A la captura de pantalla s’observa un home identificat com a César Carballo juntament amb la imatge d’un volcà en erupció. Diversos usuaris a les xarxes critiquen i ironitzen sobre la possibilitat que Carballo tingui dos càrrecs tan diferents. 

Una cerca del nom del protagonista de les imatges va mostrar com a resultat el seu perfil a Twitter, en el qual es presenta com a “Urgenciòleg”. A aquesta xarxa social comparteix algunes de les seves intervencions als mitjans de comunicació (1, 2, 3) com a font experta en l’àmbit mèdic. 

El 30 de setembre, el doctor Carballo va repiular una publicació del presentador Iker Jiménez amb una captura  d’una de les seves participacions, en aquest cas al canal Cuatro. La composició és similar a la que es difon a xarxes. No obstant això, el càrrec que se li atribueix és el “d’Adjunt d’Urgències Hospital Ramón y Cajal (Madrid)”. El crèdit original està en cursiva i la tipografia és diferent de la de la captura que circula a xarxes socials, en la qual és presentat com a vulcanòleg.

Comparació de captures de pantalla fetes l’11 d’octubre del 2021 de les piulades d’Iker Jiménez d’un fragment emès per Cuatro (esq.) i d’un altre de la mateixa emissió amb el crèdit editat

El fotograma correspon al programa “Horizonte” a la seva edició del 30 de setembre del 2021. En aquest, es va dedicar un apartat a abordar “l’última hora del que està passant a La Palma” i el volcà Cumbre Vieja, que va entrar en erupció a l’illa canària el passat 19 de setembre. Iker Jiménez, director i presentador d’“Horizonte”, va explicar a AFP Factual que les publicacions virals reprodueixen “una manipulació del copy del convidat metge, que parlava sobre com afectaven els gasos del volcà al sistema respiratori”

L’equip de verificació de l’AFP va comprovar que durant la seva intervenció entre els minuts 36 i tres segons, i 43 i 45 segons, Carballo va ser presentat com a metge i no com a vulcanòleg. Iker Jiménez el va introduir dient: “Hem de parlar amb un doctor que diàriament observa el tracte respiratori, pulmons, alvèols, situacions d’urgència, doctor Carballo”

Imatge feta l’11 d’octubre del 2021 per l’equip de verificació d’AFP Factual d’un telèfon mòbil en el qual es veu l’emissió del programa “Horizonte” amb el rètol original

 

Durant la seva participació en el programa, el metge responia a les preguntes sobre els possibles riscos de salut que podrien patir les persones que es trobin a prop de l’erupció. 

Noves colades del Cumbre Vieja

Des de l’erupció del volcà l’avanç de la lava ha provocat danys greus, inclosa la destrucció de més de 1.100 edificis, i l’evacuació de més de 6.000 persones.

Avanç de la lava del volcà Cumbre Vieja a Llanos d’Aridane a l’illa de La Palma, Espanya el 9 d’octubre del 2021 ( AFP / Jorge Guerrero)

AFP Factual ja ha verificat altres continguts falsos sobre l’erupció del volcà de La Palma (1, 2, 3, 4).