La Casa Reial espanyola no va augmentar 680.000 euros el seu pressupost, la notícia és satírica

Copyright © AFP 2017-2021. Tots els drets reservats.

Una publicació del 12 de desembre compartida al voltant de 500 vegades mostra dues suposades notícies: a una es llegeix que la Casa Reial espanyola va augmentar la seva partida pressupostària 680.000 euros mentre que el titular de l’altra diu que el rei emèrit Joan Carles I va pagar 678.394 euros a Hisenda. Tanmateix, mentre que la segona notícia és real, la primera prové d’un portal satíric.

“Dos notícies juntes s’entenen millor…qui ha pagat que?”, diu el text de la publicació a Facebook que adjunta la imatge a la qual es veu la captura de pantalla d'ambdues notícies. La primera, del portal El Mundo Today, titula, en castellà: “La Casa Real aumenta su presupuesto anual en 680.000 euros” i porta com a subtítol “Se ha añadido a la partida de ‘gastos no previstos’”. La segona, d’eldiario.es, diu: “El rey emérito paga 678.394 euros a Hacienda para impedir una investigación penal sobre sus tarjetas opacas”.

Captura de pantalla d’una publicació a Facebook, feta el 14 de desembre de 2020

Els comentaris dels usuaris fan una correlació d’ambdós titulars, creient, en efecte, que la Casa Reial va augmentar la seva partida pressupostària en 680.000 euros per afrontar el pagament de 678.394 euros que Joan Carles I de Borbó va abonar a la Hisenda espanyola a començaments de desembre per saldar un deute tributari, com també va informar l’AFP en aquest despatx.

“Es que si a les dues noticies possan el mateix import, es notaría massa. Vergonya de país, i després tenen la cara de dir que espanyistàn no roba”, diu un usuari. Un altre comenta: “I encara li queda una propina al cab ró. I ara que està ‘net’, vol tornar, deu estar cansat del menjar halal”. Tanmateix, altres usuaris assenyalen que la primera de les notícies prové d’un portal satíric.

En efecte, El Mundo Today és un portal satíric conegut a Espanya. Com pot veure’s al final de la seva pàgina de descripció, ha obtingut reconeixements en diverses categories d’humor. També ho han explicat els seus fundadors, Xavi Puig i Kike García, a entrevistes a diferents mitjans (1, 2, 3) des de 2009, any de la fundació del web.

Tant la notícia com la sàtira van ser publicades el 9 de desembre, data en la qual es va donar a conèixer el moviment tributari del rei emèrit.

El 28 d’octubre es va fer públic que la partida pressupostària de la Casa Reial havia augmentar un 6,9% respecte dels pressupostos anteriors, arribant a prop de 8,5 milions d’euros. Aquesta partida pressupostària no ha tingut cap modificació o augment posterior.

En conclusió, la notícia que diu que la Casa Reial va augmentar el seu pressupost la xifra de 680.000 euros és d’un portal satíric i només té relació amb la notícia real del pagament a Hisenda d’una quantitat similar per part de Juan Carlos I de Borbó des d’un punt de vista satíric.

AFP Espanya