
La portada que relaciona a Hitler amb Espanya mai no ha sigut publicada per la revista Time
- Aquest article es va publicar fa més d’un any.
- Publicat el 2 de març de 2021 a les 15:54
- 3 minuts de lectura
- Per Adrià LABORDA, AFP Espanya
Copyright © AFP 2017-2025. Qualsevol ús comercial d’aquest contingut requereix una subscripció. Faci clic aquí per obtenir més informació.
“A Espanya, la majoria de la seva població és intel·ligent asimptomàtica. Segurament NO capta el significat d’aquesta portada, reflex del país en el qual hi està vivint”, diu una de les publicacions. Una altra assegura: “Això és el que veuen fora d’Espanya. Democràcia plena?”
La imatge ha sigut compartida a Facebook (1, 2, 3), tant en castellà com en català i circula per Twitter, per algun blog i WhatsApp.

La caricatura original
La imatge és una versió d’un muntatge que ja va ser verificat per l’equip de l’AFP Factual l’any 2020. A la part superior duu escrita la paraula TIME en vermell amb la tipografia característica de la revista. La portada està composada per la silueta del cabell d’Adolf Hitler i sota d’aquesta, on aniria el característic bigoti del dictador nazi, el contorn del mapa d’Espanya. A sota a l’esquerra, a prop del marge inferior, diu “SPAIN THE GREATEST VIRUS” [Espanya, el major virus].
La imatge que va circular l’any 2020 mostrava, en lloc de col·locar com a bigoti la silueta d’Espanya, la silueta de l’expresident d’Estats Units, Donald Trump.


La imatge està signada a l’angle inferior dret per ‘O-SEKOER’. Una cerca d’aquesta paraula a Google condueix al compte de Twitter d’un artista anomenat Luc Descheemaeker, que es presenta com un caricaturista belga.
En un tuit de març de 2020, l’artista va redirigir la seva audiència a una sèrie de 117 fotografies relacionades amb aquesta obra, en les quals barreja les siluetes de Trump i del dictador nazi, però no hi ha cap com la suposada portada de la revista.
No obstant això, el passat 25 de febrer, va publicar a Twitter una composició sobre una eventual postulació de Trump a les eleccions de 2024 amb un disseny que s’aproxima al de les portades de la revista Time.
D’acord amb la Galeria Europea de Caricatures, el belga ‘O-SEKOER’ “no publica a diaris o setmanaries. Fa una caricatura política i dibuixa principalment per a festivals internacionals de caricatures, anualment envia els seus treballs a unes 30 exposicions importants en tot el món”. Malgrat això, en algunes ocasions, afegeix noms de mitjans de comunicació a les seves caricatures com The New York Times i la revista Time.
Descheemaeker va confirmar el 2020 a l’AFP que el muntatge de les siluetes d’Adolf Hitler i Donald Trump l’havia creat ell.
“El primer que vaig realitzar va ser el 6 de març de 2016. Vaig ser sol·licitat pel dibuixant i publicista mexicà ARTURO KEMCHS per a una exposició en el Museu de l’Humor a la Ciutat de Mèxic. En aquell moment, Donald Trump estava treballant per a la seva primera campanya i va amenaçar a Mèxic amb la construcció d’un mur a la frontera. El nom de l’exposició i el catàleg va ser ‘Un Mur de Caricatures’”, va afirmar en un correu electrònic.
També va explicar que el 16 de maig de 2020 li va afegir al muntatge la paraula “TIME”, tot i que aquell dibuix no ha sigut portada. “No està publicat a cap revista. Estava al meu FB [Facebook], Instagram i Twitter”.
En aquest cas, es produeix una variant respecte a la caricatura que ja es va viralitzar en el bigoti i en el text que acompanya a la il·lustració, en la qual s’aludeix a Espanya i no a Trump. Però l’artista belga també ha desmentit en aquest tuit que fos obra seva.
Una cerca a l’arxiu de portades de la revista Time tampoc mostra coincidències amb aquesta versió que circula al febrer del 2021.
Vol que l'AFP verifiqui algun contingut?
Contacti amb nosaltres