El programa de televisió va reconèixer que es tractava d’un error, no un intent de manipulació

Copyright © AFP 2017-2020. Tots els drets reservats.

Un vídeo compartit a les xarxes socials gairebé mil vegades a través d’una publicació en català i milers en altres en castellà mostra part d’un programa de Telecinco del passat 17 de setembre que informa sobre la situació als hospitals madrilenys pel covid-19 amb imatges de Xina. Els usuaris acusen el programa de manipular la informació, encara que la presentadora va reconèixer l’error l’endemà i va demanar disculpes

“La manipulació de l'Ana Rosa és tan forta ja que ni se n'amaguen”, diu la publicació del 21 de setembre. El vídeo ha circulat encara més en publicacions (1) en castellà i els usuaris critiquen les “mentides” y com “manipulen”, segons ells, els mitjans de comunicació.

El vídeo mostra imatges del Programa de Ana Rosa, que s’emet de dilluns a divendres a Telecinco. El fragment que s’ha fet viral té una durada de 56 segons i s’escolta a una persona que, mentre grava la televisió, comenta les imatges. Cap al segon 29 del vídeo assenyala uns cartells escrits en xinès.

Els usuaris critiquen que les imatges il·lustraven informacions sobre la situació dels hospitals a Madrid, immersos en la segona onada del coronavirus. A Madrid, els infectats es disparaven a gairebé 750 casos per 100.000 habitants, a data del 25 de setembre. Espanya és un dels països europeus més colpejats per la pandèmia, amb més de 700.000 casos confirmats i 31.100 defuncions.

Captura de pantalla d’una publicació a Facebook, feta el 25 de setembre de 2020

El vídeo també va tenir milers de retuits (1, 2, 3).

El 18 de setembre, l’endemà de l’emissió de les imatges, la presentadora del programa, Ana Rosa Quintana, va reconèixer l’error i va demanar disculpes en directe.

“Crec que és just dir-ho: estàvem posant ahir unes imatges de l’alarmant situació dels hospitals madrilenys, que era el rètol (...) i les imatges eren de Xina, no eren hospitals de Madrid, per a que quedi ben clar, que ha estat un petit error”, va començar dient la presentadora, que va explicar que, a televisió “es tenen moltes imatges que es fan servir per il·lustrar (...) aquestes imatges doncs potser eren per il·lustrar la vacuna a Xina”. “Se’ns ha colat i s’ha de dir i reconèixer, així que demanem disculpes als hospitals de Madrid perquè aquestes imatges no eren dels hospitals de Madrid”, va concloure.

Diversos mitjans de comunicació espanyols es van referir a l’incident, publicant el vídeo viral i el de les explicacions de Quintana.

Per tant, encara que la cadena Telecinco sí que va emetre unes imatges gravades a Xina mentre informava de la situació sanitària madrilenya, el motiu va ser un error reconegut l’endemà pel programa responsable.

AFP Espanya
Traducció I adaptació
CORONAVIRUS