
Fer servir mascaretes no provoca manca d’oxigen
- Aquest article es va publicar fa més d’un any.
- Publicat el 8 de maig de 2020 a les 17:46
- 3 minuts de lectura
- Per Valentina DE MARVAL, AFP Chile, AFP Espanya
Copyright © AFP 2017-2025. Qualsevol ús comercial d’aquest contingut requereix una subscripció. Faci clic aquí per obtenir més informació.
“Respirar un cop i un altre aire exhalat es converteix en diòxid de carboni, per això ens sentim marejats (...) És contraproduent per a les persones que atenen 8 hores a el públic, ja que s'estan intoxicant sense saber-ho”, diu el text compartit a Facebook (1) el 5 de maig. Afirmacions semblants també circulen a alguns missatges de Twitter (1), sobretot en referència a practicar esport amb mascareta. El text de la publicació de Facebook ha circulat àmpliament en castellà, i també en portuguès.

L’afirmació es va publicar en castellà en aquest web el passat 29 d’abril, data des de la qual ha estat compartit més de 17.000 vegades, segons dades de CrowdTangle.
“El recomanable és usar-la només si tens algú davant o molt proper, i és important recordar aixecar cada 10 minuts per seguir sentint-te saludable”, continúa el missatge.
L’hipòxia és “la manca d’oxigen sobre un teixit determinat. Puc tenir hipòxia cerebral, muscular, renal, pulmonar, etc.”, va explicar en conversa telefònica amb AFP Factual el doctor Emilio Herrera, acadèmic del programa de fisiopatologia de l’Universitat de Xile i expert en hipòxia.
Herrera va descartar que l’ús de mascaretes pogués derivar en aquesta manca d’oxigen. “És impossible que generin hipòxia. Per això hauria de ser una mascareta sellejada a tota la nostra pell. El que limiten les mascaretes són el pas de molècules més grans”.
El metge va afegir que les mascaretes permeten l’intercanvi d’aire, i que en l’espai que queda entre la màscara i la cara no s’acumula diòxid de carboni.
D’altra banda, Claudio Méndez, professor de Polítiques de la Salut de l’Universitat Austral de Xile, va descartar que l’ús de mascaretes generés hipòxia mentre el material permeti l’intercanvi d’aire. L’expert diu que les mascaretes més comunes N95 i les quirúrgiques “són lluny de generar hipòxia”.
Méndez va detallar els efectes que genera l’hipòxia en el cos humà: “Pot dur a desmais, desorientació, problemes de coordinació, canvis del ritme cardíac. Pot afectar amb severitat la fisiologia normal d’un ésser humà”.
La publicació també assegura que és “contraproduent” l’ús de mascaretes per part de les persones que atenen el públic durant vuit hores, perquè “s’intoxiquen sense saber-ho”. Al respecte, el doctor Méndez va explicar que el personal sanitari no hauria de fer-les servir més de set hores, però per un motiu que no es relaciona amb l’hipòxia: “La vida de la mascareta no és de més de set hores perquè ja ha estat exposada molt de temps al virus i perd l’efectivitat”.
“Fins el moment, les mascaretes N95 -o les simples- estan fetes a prova que no alterin les funcions fisiològiques de les persones”, va afegir Méndez.

Cada 10 minuts?
La publicació difosa a les xarxes també recomana aixecar la mascareta cada 10 minuts per sentir-se “saludable”. Al respecte, en el marc de la pandèmia pel nou coronavirus, la Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana, en canvi, no tocar-la: “Si ho fa, renti’s les mans amb un desinfectant a base d’alcohol o amb aigua i sabó”.
Méndez també va desestimar aquesta afirmació: “Com més un es tregui la mascareta, més risc de contaminar-se hi ha”. El doctor Emilio Herrera va coincidir: “Hi ha cirurgies llarguíssimes i el metge no necessita treure’s la mascareta”.
La OMS no menciona que les mascaretes puguin provocar hipòxia. Els Centres pel Control i Prevenció d’Enfermetats dels Estats Units (CDC) tampoc adverteixen que sigui un efecte secundari de l’ús prolongat de la mascareta.
En conclusió, és fals que l’ús de mascaretes pugi provocar hipòxia o manca d’oxigen. El seu ús prolongat, segons van explicar experts, s’ha d’evitar als centres de salut perquè perden la seva efectivitat, no per la manca d'oxigen.
Vol que l'AFP verifiqui algun contingut?
Contacti amb nosaltres